23 sierpnia 2015

R.J. Palacio - ,,Cud chłopak'' - recenzja #2

Autor: R.J. Palacio
Tytuł polski: Cud chłopak
Tytuł oryginalny: Wonder
Wydawnictwo: Albatros
Liczba stron: 416
Moja ocena: 9/10


,,Nie jestem zwykłym dzieckiem tylko dlatego, że nikt nie patrzy na mnie jak na zwykłe dziecko" - mówi o sobie August.

August jest inteligentnym, dowcipnych chłopcem i jego życie wyglądałoby pewnie zupełnie inaczej, gdyby nie jeden zmutowany gen, z powodu którego ma zdeformowaną twarz i zanim skończył dziesięć lat, przeszedł 27 operacji. Do tej pory widział siebie oczami kochających go bezwarunkowo rodziców i siostry. Teraz, gdy idzie do szkoły - od razu do piątej klasy - przyjdzie mu się zmierzyć ze światem rówieśników i starszych uczniów, z ostracyzmem, uprzedzeniami, a czasem ze zwykłym chamstwem i podłością. Spotka się jednak również z dobrocią, przyjaźnią i wspaniałomyślnością.


,,Nie oceniaj ludzi po wyglądzie.''

Język książki jest lekki i przyjemny przez co szybko się ją czyta. Powieść jest podzielona na kilka części, a w każdej z niej zmienia się narrator. Pozwoliło to poznać podejście do całej sprawy z perspektywy różnych osób. Najlepiej czytało mi się fragmenty z narracją Augusta, co pewnie nie jest niespodzianką, gdyż jest to główny bohater i to na poznaniu jego uczuć zależało mi najbardziej.



,,Jeśli możesz dać dowód albo swojej racji, albo dobroci, daj dowód swojej dobroci.''

Książka daje sporo do myślenia, jest bardzo głęboka i poruszająca. Mogłoby się wydawać, że August taki już jest i trudno. Żyje swoim życiem, ma swój świat, nic i nikt tego nie zmieni. Jednak książka pokazuje, że nie należy oceniać ludzi po wyglądzie i nie chodzi tutaj o styl ubierania tylko naprawdę o wygląd. Czytając książkę zastanawiałam się co bym zrobiła gdyby u mnie w szkole pojawił się taki Auggie. Teraz myślę, że pewnie spróbowałabym go poznać, jednak jakby doszło do takiej sytuacji nie wiem jak by to wyglądało. Powieść pokazuje, że człowiek nie jest samowystarczalny. Mimo, że August przez całe swoje dotychczasowe życie uczył się w domu, nie miał zbyt wielu znajomych nadszedł czas żeby wyszedł do ludzi. Było to dla niego niesamowicie trudne i czytając,  trzymałam za niego kciuki.
Autor pokazał, jak ludzie (nie) radzą sobie z innością. Wystarczy, że ktoś różni się od grupy i już jest gorzej traktowany. Każdy z nas jest inny w mniejszym lub większym stopniu i żeby móc o kimś coś powiedzieć należy go poznać.


,,Jakie to dziwne, że człowiek przeżywa najgorszy wieczór w swoim życiu, ale dla innych ludzi ten wieczór jest całkiem zwyczajny.''

Tak samo nie należy oceniać książki po okładce. Mimo, że okładka tej książki pokazuje twarz chłopca, ma niebieski kolor, to książka nie jest przeznaczona tylko dla dzieci. Tak jak pisałam jest bardzo głęboka i jej słowa mają wiele znaczeń.


Czytaliście już tą książkę? Jakie były Wasze odczucia po przeczytaniu? 

19 komentarzy:

  1. Nie czytam książek, ale chyba czas, żeby się za to zabrać, ciekawa recenzja :*
    http://nikolaobecna.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o tej książce, ale wydaje się warta przeczytania ;))
    Chętnie ją kupię jeśli ją spotkam :)

    justsayhei.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ksiązka wydaję się naprawdę fajna. Ja obecnie czytam książkę Fangirl. Też bardzo fajna i polecam :)
    Obserwuję i zapraszam do mnie
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fangirl jest na mojej liście książek do przeczytania i w tym tygodniu zamierzam ją kupić. :)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Może kiedyś przeczytam, bo mnie zachęciłaś. c:
    Mój blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada sie dosyć ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka wydaje się fajna :)
    immort4lgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie miałam możliwości jej przeczytania.
    Chociaż ciekawie się zapowiada ;>
    Co powiesz na wspólną obserwację?
    http://klaudiaworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałam okazji jej jeszcze przeczytać, ale gdy tylko nadejdzie okazja pewnie to zrobię:)Mój blog - Zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  10. super post i blog
    może wspólna obserwacja?
    zapraszam do siebie --> LoViseta.blogspot.com
    like on facebook

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam o niej :) Ale myślę, że jest świetna! Ciekawa okładka, mimo że nie powinno oceniać się książek po okładce :)

    Mam nadzieję, że wpadniesz również do mnie: SPIKED-SOUL.BLOGSPOT.COM
    Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie czytałam, ale mam w planach i mam nadzieję, że w najbliższym czasie ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam ale sprawia fajne wrażenie :)
    http://dominikamorys.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Super notka!
    zapraszam do mnie na nowego posta -> blooondyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń